کودکان بیش فعال
بیش فعالی اختلالی است که در آن کودک دارای علایمی همچون پرتحرکی، پر فعالیتی، انجام حرکات و عملکرد ناگهانی، کمبود توجه و یا تمرکز است.
6 درصد دانش آموزان مقطع ابتدایی تهران دارای اختلال بیش فعالی هستند.
معمولا علایم این اختلال بعد از 3 سالگی آغاز و معمولا تا قبل از 7 سالگی تشخیص داده می شود، اظهار کرد: اختلال بیش فعالی از 12 سالگی به بعد تا 20 سالگی رو به بهبود می رود و درصد کمی از علایم اختلال در بعضی از این کودکان و نوجوانان تا بزرگسالی ادامه پیدا می کند.
بیش فعالی در پسران شایع تر از دختران است
وی با بیان اینکه اختلال بیش فعالی در پسران بیشتر از دختران دیده می شود، خاطرنشان کرد: این اختلال در پسران 3 تا 5 برابر شایعتر از دختران است.
اختلال بیش فعالی با سه نوع مختلف در کودکان بروز می کند، توضیح داد: در نخستین نوع از این اختلال، علاوه بر بیش فعالی، عملکرد تکانی (انجام کارهای ناگهانی) در کودک دیده می شود.
دومین و شایع ترین اختلال بیش فعالی نوعی است که در آن بیش فعالی و پر تحرکی مشاهده نمی شود و کودک فقط دارای علایم مربوط به کمبود توجه و تمرکز است که معمولا این نوع اختلال دیرتر و در سنین مدرسه تشخیص داده می شود.
در نوع سوم اختلال بیش فعالی، کودک هم دارای علایم بیش فعالی، عملکردهای ناگهانی و هم کمبود توجه و تمرکز است.
کودک بیش فعال آرام و قرار ندارد
در خصوص علایم بالینی اختلال بیش فعالی نوع سوم باید خاطرنشان کرد: این کودکان به طور مرتب در حال جنب و جوش هستند و معمولا آرام و قرار ندارند حتی اگر برای تماشای تلویزیون نشسته اند مرتبا با دستهای خود بازی می کنند. این کودکان در مدرسه به دلیل این که مرتب در حال حرکت هستند غالبا نظم کلاس را بر هم می ریزند.
کودکان بیش فعال حادثه می آفرینند
این کودکان اغلب به جای راه رفتن می دوند؛ بسیار جسور هستند و دست به کارهای خطرناکی مانند پریدن از روی بلندی، دست زدن به گاز، چاقو، کبریت و ... می زنند و بعد از انجام اعمال خطرناک هم عبرت نمی گیرند و مرتبا همان اعمال خطرناک را تکرار می کنند.
این کودکان موجب آزار دوستان خود می شوند
این کودکان بدون هیچ فکر قبلی، دست والدین را در خیابان رها کرده و وسط خیابان می پرند بدون آنکه عواقب عملشان را فکر کرده باشند و یا مرتبا موجب آزار دوستان و زدن آنها به صورت یکی نمادهای پرخاشگری می شوند.
کودکان بیش فعال از انجام تکالیف درسی اجتناب می کنند
این کودکان همیشه قادر به پیگیری دستورات نیستند کارهای خود را نیمه کاره رها می کنند و به دلیل مشکل تمرکز، فراموش کار هستند و از انجام اعمالی مانند تکلیف درسی که نیاز به تمرکز دارد پرهیز و اجتناب می کنند.
این کودکان به دلیل علایم کم توجهی، وسایل مهد کودک و یا مدرسه خود را مرتب گم می کنند و در خانه جای وسایل شخصی خود را فراموش می کنند و در مدرسه به دلیل مشکل توجه و تمرکز بیشترین مسئله را در دروس «دیکته» و «ریاضی» دارند.
اشتباهات و غلط های این کودکان در دروس ریاضی و دیکته کاملا ناشی از بی دقتی آنهاست، غلط های املایی شایع در این کودکان شامل نگذاشتن نقطه، تشدید و دندانه و سرکش است و یا یک کلمه را در یک قسمت دیکته درست می نویسند و همان کلمه را ممکن است در جای دیگر اشتباه بنویسند.
غلط های ریاضی این کودکان هم ناشی از بی توجهی است، تاکید کرد: این کودکان علایم ریاضی مانند جمع و تفریق را با هم اشتباه می کنند و یا ممکن است راه حلی را درست بنویسند ولی در زمان نوشتن اشتباه منتقل کنند؛ در هر حال این کودکان از نظر معلمان، بی انضباط و مداخله گر در صحبت های آنان هستند؛ حتی ممکن است این کودکان در طی ساعت مدرسه چندین بار محل کلاس را ترک کنند.
تشخیص زودرس و درمان به موقع مانع از برچسب زدن به این کودکان می شود
تشخیص زودرس و درمان به موقع مانع برچسب زدن به این کودکان تحت عنوان کودکان شرور، پرخاشگر، فضول، بی توجه و بی انضباط می شود.
دارو درمانی، رفتار درمانی برای کودک یا نوجوان بیش فعال و آموزشهای رفتاری به والدین از جمله روشهای درمانی این اختلال است.
درمان دارویی در کنترل علایم این اختلال بسیار مؤثرست، این داروها هم علایم پرتحرکی و هم علایم مربوط به بی دقتی و کم تمرکزی را کنترل می کند.
داروهای بیش فعالی در دو نوبت به کودک داده شود
معمولا کودکان دو نوبت در روز باید از این داروها استفاده کنند؛ یک نوبت برای حضور در مدرسه و یک نوبت بعدازظهر در منزل برای کنترل رفتارهای مربوط به پرتحرکی و نیز برای افزایش تمرکز و انجام تکلیف درسی به کودک داده می شود.
تشخیص و درمان به موقع از بسیاری عواقب احتمالی اختلال بیش فعالی در آینده جلوگیری می کند.
از اختلالات همراه با بیش فعالی می توان به اضطراب، افسردگی و کاهش اعتماد به نفس در این کودکان و نیز اختلالات یادگیری در دیکته نویسی، روخوانی و ریاضی اشاره کرد.
http://asp.irteb.com